Masz pytania? Zadzwoń: 227 506 249 lub 605 377 500 (8.00-16.00) albo napisz sklep@horpol.com Zapisz się do newslettera i odbierz kod rabatowy ważny pół roku!
PROGRAM ZAKOŃCZONY
Aktualizacja 18 grudnia 2018 - informacje finalne na końcu
Zgodnie z zapowiedzią Ministra Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobro 2 lutego 2018 r. ruszył wielki ogólnopolski program, dzięki któremu do Ochotniczych Straży Pożarnych w całym kraju trafi nowoczesny sprzęt ratowniczy o wartości ponad 100 milionów złotych.
Jak podaje instrukcja od Ministerstwa Sprawiedliwości, Gmina lub miasto na prawach powiatu, po zebraniu zapotrzebowania od Ochotniczych Straży Pożarnych ze swojego terenu, składa wniosek do Ministra Sprawiedliwości na udzielenie dotacji na zakup wyposażenia i urządzeń ratownictwa, niezbędnych do udzielenia pomocy poszkodowanym bezpośrednio na miejscu popełnienia przestępstwa, tj. defibrylatorów, toreb ratowniczych lub innego sprzętu, z wyłączeniem pojazdów.
Szczegółowe wytyczne mówią o:
W ramach podpisanej w dniu 28 marca 2018 r. umowy pomiędzy Ministerstwem Sprawiedliwości, a Państwową Strażą Pożarną o współpracy przy realizacji ogólnopolskiego programu pomocy dla OSP, ustalono wykaz sprzętu, który będzie dotowany z Funduszu Sprawiedliwości.
Sprzęt medyczny:
– Torba R1 wraz z wyposażeniem
– Nosze typu deska
– Szyny typu Kramera
- Defibrylator AED
Sprzęt techniczny:
– Rozpieracz ramieniowy z akcesoriami
– Hydrauliczne nożyce do cięcia
– Nożyce hydrauliczne do cięcia pedałów
– Cylindry rozpierające z zestawem końcówek wymiennych o różnych długościach
– Agregat zasilający do narzędzi hydraulicznych o modelu pracy min. ATO
– Zestaw węży hydraulicznych o długości min. 5 m
– Wysokociśnieniowe poduszki pneumatyczne do podnoszenia o nośności od 50 do 300 kN
– Osprzęt do zasilania z butli sprężonego powietrza wysokociśnieniowych poduszek pneumatycznych
– Butla na sprężone powietrze do poduszek pneumatycznych o pojemności min. 6 l
– Zbijak do szyb hartowanych
– Piła ratownicza do szyb klejonych
– Nóż do pasów bezpieczeństwa
– Zabezpieczenie poduszki powietrznej kierowcy i pasażera
– Osłona zabezpieczająca poszkodowanego
– Zestaw pokrowców ochronnych na ostre krawędzie
– Zestaw uniwersalnych podpór i klinów do stabilizacji pojazdów
– Plandeka wielofunkcyjna do rozłożenia na ziemi narzędzi
– Pilarka do drewna
– Detektor napięcia
– Detektor wielo- lub jednogazowy (min. tlen, CO, LEL)
– Agregat prądotwórczy
– Przenośny zestaw oświetleniowy
– Sprzęt do oznakowania terenu akcji
– Bosak dielektryczny
– Latarka akumulatorowa
– Parawan do osłony miejsca wypadku i zasłaniania ofiar wypadków.
Każde województwo ma tylko 2 tygodnie na przygotowanie wniosków. Dla jednostek straży oznacza to, że swoje zapotrzebowanie powinny złożyć natychmiast gdy nadejdzie czas składania wniosków. Stosowny harmonogram, kiedy i jakie województwo rozpoczyna składać wnioski podajemy na końcu maila. Straże powinny do tych terminów zgłosić Urzędom swoje zapotrzebowania.
Przygotowanie do otrzymania sprzętu może być wykonane dwojako, zależnie od panujących relacji na danym terenie:
My zalecamy by jednostki kontaktowały się z Urzędem same, bez czekania na telefon z Urzędu.
Zalecamy jednak jednostkom OSP by równocześnie zadawały zapytania telefoniczne lub mailowe dotyczące konkretnego sprzętu, który chcą pozyskać (najlepiej z podaniem marki, modelu, nazwy handlowej) i przekazały potem swój wybór do Urzędu. Pozwoli to Urzędowi sprawnie i szybko zorganizować sprzęt.
Podajemy namiary pod którymi można konsultować wybór sprzętu i ew. uzyskać wstępną wycenę:
E-mail: fundusz@horpol.com
Telefon: 22 750 62 49
Podczas kontaktu proszę zaznaczyć, że chodzi o doposażenie w sprzęt ze środków Funduszu Sprawiedliwości i podanie swojego województwa.
Ważne! Po ustaleniu sprzętu i cen proszę o przekazanie tych danych z własnym zapotrzebowaniem do Urzędu Gminy lub Miasta.
Informacja dla Urzędów Gmin i Miast:
Urzędy składają wnioski za pośrednictwem systemu WITKAC. Szczegółowa instrukcja użycia systemu i wysyłania wniosków znajduje się w załącznikach do komunikatu Ministerstwa na tej stronie. Następnie należy wygenerowany wniosek z systemu WITKAC wydrukować z załącznikami i wysłać do Ministerstwa Sprawiedliwości. Jest na to ok. tydzień od zamknięcia przyjmowania wniosków, dlatego najlepiej zrobić to kurierem.
Harmonogram rozpoczęcia składania wniosków przez Urzędy do Ministerstwa przedstawiamy poniżej. Każde województwo ma na złożenie wniosków 2 tygodnie od podanych dat.
A jednostki straży powinny do tych terminów zgłosić Urzędom swoje zapotrzebowania. Dobrze jest podać konkretnie co jest potrzebne, z nazwą towaru np: "Zestaw ratownictwa medycznego PSP R-1 Horpol, kompletny w torbie walizkowej"
INFORMACJE FINALNE
Poniżej prezentujemy harmonogram realizacji dotacji oraz bardzo ważną dla gmin kwestię konsultacji dostaw.
Zapraszamy urzędy z województw, które niedawno składały wnioski w programie o przysyłanie do nas zapytań. Nasza oferta pozwala zrealizować dostawę każdego sprzętu objętego programem. Celem uniknięcia nieporozumień związanych z jakością towarów, zapotrzebowania są często konsultowane pomiędzy lokalnymi strażakami, a gminami. To bardzo dobra inicjatywa ukazująca wzorową współpracę na szczeblu lokalnym. Niestety także często procedura zamówienia jest nieprzygotowana prawidłowo co skutkuje wykorzystaniem sytuacji przez dostawców oferującym słabej jakości sprzęt, któremu nie wróży się skutecznej pracy i długiej żywotności. Co gorsza, źle zamówiony sprzęt może w przyszłości generować poważne koszty utrzymania. Dotyczy to głównie defibrylatorów AED i zestawów ratownictwa medycznego R-1.
Dlatego w trosce o skuteczne i optymalne wykorzystanie środków programu gorąco zachęcamy Państwa - przedstawicieli jednostek straży i gmin do konsultowania planowanych zamówień. Konsultacje pozwalają także uzyskać informację - co jest bardzo ważne - nt dostępności towarów czy jej prognozy oraz optymalnego wykorzystania funduszy tak, by nie dokonywać niewykorzystanych zwrotów. Gmina tworząca zamówienia na wybrany towar bez konsultacji naraża się na brak możliwości zrealizowania dostawy w wyznaczonym terminie, a tym samym utratę i zwrot pozyskanych z programu środków w całości lub części. Jak uniknąć kłopotów? Profesjonalną i fachową poradę można uzyskać pod adresem email fundusz@horpol.com lub telefonicznie 22 750 62 49.
Ostatecznie, dla całej Polski składanie wniosków do Ministerstwa Sprawiedliwości zakończyło się 14 września. Ale dla każdego województwa osobno, po około miesiącu od zakończenia terminu składania wniosków, Ministerstwo przygotowuje listę z której wynika, która gmina i dla jakich jednostek dostała środki i w jakiej wysokości. W tym momencie gminy zaczynają zamawiać sprzęt. Na wykonanie dostawy firmy mają zazwyczaj od 2 do 4 tygodni. Po zrealizowaniu dostawy, gminy dokonują oficjalnego przekazania sprzętu i rozliczają się z Ministerstwem.
Aktualnie kilka ostatnich województw realizuje dostawy, podpisuje umowy lub czeka na decyzję MS. Całkowicie zamknięcie programu czyli ostatnie dostawy sprzętu prawdopodobnie odbędą się na początku grudnia 2018.
foto nagłówka: ms.gov.pl